-17

Fick en fråga här på bloggen om jag inte kunde berätta hur jag gick ner i vikt och hur jag äter + tränar, och visst kan jag göra det :)

Jag hade gått upp över tio kilo och bestämde mig för att gå ner 7 kilo innan jag åkte till Grekland, och började långsamt forska i allt som hade med hälsa att göra.
Man vill se en viktminskning långsiktigt annars är det ingen ide att börja.
Om man inte är villig att ändra sin livsstil så kommer det aldrig att fungera, och att man går ner för sin egen skull, för sitt eget välmående och inte för någon annan !

Man kan säga att jag succesivt började byta ut olika saker i vardagen.
här är några utav sakerna:

-Smörgås, flingor, fruktyoghurtar  blev  fiberHavregrynsgröt, fil, kesella och andra naturella altenativ.

-
Läsk, saft blev vatten i alla former

-Kaffe bröd, fika, småätande på vardagar blev Fasta mellanmål, frukt, kaffe

-sylt, socker blev honung och färska bär

-Pasta, potatis och ris blev Bulgur, quinoa och sallad

-Bussresorna blev promenader

-En måltid per dag blev till 4/5 på fasta tider

När det var dags för Grekland hade jag gått ner 12 kg


Min vardag idag ser ungefär likadan ut.

-Jag äter var tredje timme, små portioner men ofta.
-Äter fortfarande inte pasta potatis och ljust bröd men däremot mycket frön, nötter, fibrer, bär osv.
-Ca 2 frukter per dag och en rejäl frukost.
-Jag tränar mer, ca 2-4 gånger i veckan antingen genom friskisochsvettis eller joggingturer, samt en halvtimmes promenad nästan varje dag och lite hemma övningar.
-Jag har iprincip slutat väga mig.(äntligen)
-Unnar mig något gott ca en gång i veckan
-och har satt upp nya mål.

Mitt nya mål med mig själv är att försöka älska min egen kropp och mig själv.
Vilket är mitt största problem just nu. Självkänslan är inte på topp och jag tvivlar gång på gång på mig själv vilket gör min vardag jätte svår i många situationer med andra människor.
Så därför försöker jag leva ett hälsosamt liv, hålla min vikt ( vilket jag gjort ) och ta vara på det som gör mig lycklig.¨


och till sist, så här ser en typisk "mat dag" ut för mig:

Frukost : En hejdundrande Gröt på fiberhavregryn, Keso, Ägg, frö"musli", banan, kanel, honung och mjölk.

Mellanmål: kesella+turkiskyoghurt+keso med bär

Lunch: kyckling sallad med någon vän?, eller rester från igår osv.

Mellanmål: päron+knäckemacka

Middag: Lax med romsås och sallad


Har gått ner ca 17 Kg och planerar att bygga lite muskler och "tighta till mig" ännu mer till nästa sommar:)
Samt leva ett långt och hälsosamt liv och försöka få andra att göra det med:) ( mitt mission )




Kommentarer
Postat av: p

hej! hur lång tid tog det?

2011-11-06 @ 17:26:48
Postat av: Fanny

Det tog ungefär 6 månader skulle man nog kunna säga:) kram

2011-11-07 @ 13:17:36
URL: http://fansanslife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0