Ang förra inlägget

Fick en ganska lång kommentar av Niklas syster Maria som tog ganska hårt på att jag klankade ner på LCHF.
Men jag tror jag blev lite missuppfattad.
Och det kan hända att jag själv missuppfattat dieten. Det ända jag vet är att det är en ganska extrem diet, som innehåller mycket fett i alla former, och att man då inte ska äta frukt, socker eller kolhydrater över huvud taget.
Vilket jag tycker låter osunt. Men som Maria säger så är jag antagligen fast i tänket att för mycket fett är farligt för kroppen. Det är det jag lärt mig och det är antagligen såpass inpräntat i mitt huvud vid det här laget att det är svårt för mig att få en annan uppfattning.

Men jag menar inte att fett över lag är farligt för kroppen tvärt om kroppen behöver absolut fett och det är en mycket viktig del i kosten och jag äter själv inga light produkter utan kör på proteinrik, "fet" mat, men äter även frukt, samt quinoa , bulgur, fiberhavregryn.
Dock äter jag inte pasta, ris, potatis och vitt bröd , då jag anser att jag inte behöver det för att må bra, och jag anser att jag får i mig kolhydrater och energi på annat sätt,  precis som maria menar att hon får i sig vitaminer på annat sätt, som  i brocoli som är en SJUKT nyttig grönsak och innhåller vääldigt mycket vitaminer också! så Visst, vem som har rätt kan man väl diskutera i evigheter, men huvudsaken är ju att man mår bra.

Själv lutar jag mer åt GI då det känns tryggt och naturligt för mig, och jag tycker jag mår bra utav det. 
jag äter en ballanserad kost bestående av mycket frukt och grönt, kött fisk fågel och mejeriprodukter utav alla slag och även då fiberprodukter så som rågbröd, fiberhavregryn, qoinoa och ´bulgur, och även fullkorns cous cous ibland.

Detta fungerar för mig och jag har inga planer på att byta:)
Tycker dock att det känns jobbigt att säga att man går på en diet, för jag är inte tillräckligt påläst för att säga att jag går på Tex GI, jag har byggt upp en kost som fungerar för mig själv och insett att den lutar åt GI hållet.


Tar nu bort det andra inlägget efter att ha läst igenom det och tycker själv att jag uppfattas på fel sätt.
Här är en sida som berättar om många olika dieter Bla GI och LCHF, och det är sånna här sidor och förklaringar som får mig att inte vilja äta LCHF, jag tror helt enkelt inte på metoden i det stora hela, och jag vill att min kropp ska få allt det som finns i frukt och grönsaker samt i fibrer osv.
Sen va alla andra vill göra är inte upp till mig utan upp till dom :)
puss

http://www.halsosidorna.se/Kostochnaring.htm#Olika kostmetoder
http://corallinutrition.blogg.se/2011/september/  även här finns lite olika frågor och svar om dieter och träning.

Man väljer själv vad man ska tro på och jag tror att det är viktigt att tro på det man äter och känner sig bekväm i det, det är helt omöjligt att försöka följa alla tips och råd som ges genom media.
men jag tror på att försöka leva ett så hälsosamt liv som möjligt med en sund kost och träning som passar för en själv.





Kommentarer
Postat av: maria

Hej Fanny!

Jättesynd att du tog bort ditt inlägg för det var ett väldigt bra inlägg.Jag upplevde inte det som någon "nerklankning" av lchf och jag hoppas att mitt inlägg uppfattades som en bidragande del till diskussionen om kost och inte som någon kritik. För tvärtom hyser jag stor respekt för dig och ditt sätt att tänka kring mat. Jag tror nämligen att vi i princip tänker exakt samma. Det jag ville tillföra diskussionen var synen på fettet och frukten som är en vanlig förekommande kritik mot lchf. Många anser att lchf är skadlig just på grund av fettet och att man skulle få vitaminbrist att inte äta frukt.

Precis som du skriver kan man aldrig säga att det ena är rätt eller fel, för om inte ens forskarna är överens, hur skall vi då veta?

Dessutom håller jag med dig fullständigt i att inte kan man gå runt hela sitt liv och leva på en "diet", det är väl ingen höjdare? Man hittar väl sin balans där man äter den maten man mår bra och har tid och ekonomi att göra.Jag äter inte lchf i dag i den bemärkelsen, men jag har som jag skrev ändrat mitt tänk, det finns mer fett och grönsaker och mindre pasta, bröd och potatis.Jag äter inte längre 3 frukter om dagen utan kan nöja mig med lite i yogurten t.ex Jag vill inte utesluta vissa saker i mitt liv helt, det handlar om njutning. Sen är det viktigt för mig att inte vara för hård mot mig själv, att kosten aldrig få bli ångestladdad. Det handlar om att uppmärksamma sina känslor och sin kropp så att man kan läsa signalerna. När är man ledsen,glad, hungrig, trött osv. Om jag kan förstå det kan jag också ge mig själv utrymme att utvecklas.



Det märks att du upplever mycket positivt kring din ivsstilsförändring och det vill man ju förmedla. Fortsätt att använd din blogg till det, det är grymt! Men det du kommer märka och som jag tror du redan märkt är att när man har specifika åsikter om kost som du har, så sticker det lite i ögonen på folk. Människor upplever det nog lite som om man gått o blivit "religiös":-), dessutom tror jag kosten är lite känslig för folk. Många önskar nog att de hade lusten och orken att göra den där livsstilsförändringen som du gjort. Så stå på dig och gör det du tycker du mår bra av, lite avundsjuka från folket får du leva med:-)

Nu skall jag lämna över bloggen;-) Trevlig helg!//MARIA

2011-10-07 @ 18:15:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0